OPTIMIZATION OF DIGITAL MARKETING STRATEGIES IN EKOWISATA MANGROVE PANDANG TAK JEMU BATAM CITY'S THROUGH SOCIAL MEDIA
Abstract
Indonesia is a country that has extraordinary wealth, starting from natural beauty, vegetation, fauna and culture. The natural beauty that Indonesia has is its abundant natural wealth. Indonesia's natural beauty is also widely used as a tourist attraction, one of which is mangrove tourism. Mangroves have great potential as a tourist destination because the unique beauty of mangroves can offer its own charm and uniqueness so that it can attract tourists to visit the mangrove area. To expand information related to tourist attractions, many people are marketing their tour packages through social media, making social media an opportunity to market and promote their tourism. One of the tourist attractions that uses social media as a marketing medium is Ekowisata Mangrove Pandang Tak Jemu. The aim of the research is to identify digital marketing strategies carried out by managers and formulate digital marketing strategies through social media that are best applied to the Ekowisata Mangrove Pandang Tak Jemu. The research was carried out in June – July 2024 at the Ekowisata Mangrove Pandang Tak Jemu. The research method used is descriptive qualitative using SWOT and AHP analysis. The research results show the application of digital marketing strategies through social media in Ekowisata Mangrove Pandang Tak Jemu This can be seen from the use of several social media applications, namely Instagram, Facebook and Twitter (X). Based on the results of the SWOT and AHP analysis, there are 5 priority strategies in formulating digital marketing strategies through social media on Ekowisata Mangrove Pandang Tak Jemu, namely, (1) repairing damaged infrastructure, (2) providing training for HR, (3) improving and maintaining service quality, (4) holding activity events at tourist locations.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anam, M. H. K. (2023). Sustainable Marketing Enterprise Perspektif Ekonomi Islam di Peternakan Domba Sinatria Farm. Disertasi. Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta. 92 Halaman.
Anggraini, R., & Aliandrina, D. (2024). Pengaruh Perceived Value dan Trust terhadap Revisit Intention dengan Word of Mouth sebagai Mediasi di Desa Wisata Kampung Tua Bakau Serip Batam. Jurnal Media Wisata. 22(1), 87-106.
Bimo, F. A. (2024). Penerapan Strategi Social Media Marketing Melalui E-commerce Pada Galeri Silat. Disertasi. Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta. 93 Halaman.
Firsty, O., & Suryasih, I. A. (2019). Strategi Pengembangan Candi Muaro Jambi Sebagai Wisata Religi. Jurnal Destinasi Pariwisata. 7(1), 36-43
Handayani, P., Yanti, E. I., Yuleha, A., Sammah, S., & Saleh, M. (2025). Strategi Komunikasi Dakwah Kolaboratif di Era Digital: Studi Kasus Kolaborasi Influencer Muslim dan Lembaga Keislaman. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa. 4(1), 25-37.
Handayani, W., & Dari, W. (2024). Sistem Penunjang Keputusan Seleksi Produk Dengan Metode Analytic Hierarchy Process (AHP) Pada CV. Gambir Kuning. Jurnal Teknik Komputer AMIK BSI. 10(1), 1-6.
Husen, I. A. (2025). Efektivitas Kampanye Promosi Wisata Pantai Marunda dalam Meningkatkan Minat Wisatawan Lokal. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi. 4(1), 33-46.
Idayu, R., Husni, M., & Suhandi, S. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi Kabupaten Pandeglang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo. 7(1), 73-85
Juliana, W., Roslinda, E., & Diba, F. (2022). Peranan media sosial dalam menarik minat wisatawan berkunjung ke kawasan wisata mangrove Setapuk. Jurnal Lingkungan Hutan Tropis. 1(1), 9-18
Maharani, M., & Nisa, F. L. (2024). Revitalisasi Ekonomi Kreatif di Indonesia melalui Penguatan Sektor Pariwisata. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Sosial. 7(2), 53-66.
Nurhikmah, N. (2024). Strategi Pemasaran Wisata dalam Meningkatkan Minat Kinjungan Wisatawan di Dante Pine Kec. Anggeraja, Kab. Enrekang (Analisis Pariwisata Syariah). Disertasi. Institut Agama Islam Negri. ParePare. 122 Halaman
Nusardi, K. (2022). Analisis pengembangan potensi wisata halal Masjid Agung Syahrun Nur Sipirok Kabupaten Tapanuli Selatan dengan pendekatan analytical network process. Disertasi. Institut Agama Islam Negeri. Padangsidimpuan 12 Halaman.
Pratiwi, S. K., Munte, M. E., Togatorop, R. G. T., Rahman, S. O. N., & Kasmahidayat, Y. (2024). Integrasi Seni dan Pendidikan dalam Manajemen Pertunjukan Festival Tanjungjaya 2024 Pemantik Desa Wisata untuk Berkesenian dan Berbudaya. Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran. 1(2), 195-214.
Primadona, Y., & Rafiqi, Y. (2019). Analisis SWOT pada Strategi Persaingan Usaha Minimarket Madina Purbaratu Kota Tasikmalaya. Jurnal Ekonomi Syariah. 4(1), 49-60
Purnamasari, P., & Nawangsih, I. (2024). Pelatihan Perancangan Aset Vidio Sebagai Penunjang Kegiatan Promosi Wisata di Jawa Barat. SABAJAYA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 2(03), 132-138.
Saputra, D. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Di CV Andi Offset. disertasi. UAJY. Yogyakarta. 70 Halaman
Suarto, E. (2017). Pengembangan Objek Wisata Berbasis Analisis Swot. Jurnal Spasial. 3(1), 52-63.
Suriani, N., & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan ditinjau dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam. 1(2), 24-36.
Syaifuddin, M. I., & Hakim, P. R. (2024). Rebranding Halal–Tourism pada Masyarakat Sekitar Destinasi Wisata Timur Inodonesia dengan Platform Media Sosial Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 4(2), 202-213.
Zebua, N. R. (2024). Analisis SWOT pada Usaha Rumah Makan Nasional. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Nias Selatan. 7(2), 1-16.