STRATEGI PENGEMBANGAN PASAR BANDENG (Chanos-chanos sp)

Yayan Hikmayani, Hertria Maharani Putri

Abstract


Makalah ini bertujuan untuk memberikan informasi terkait dengan strategi pengembangan
pasar produk bandeng (Chanos-chanos sp). Metode penelitian menggunakan survey dengan
pengambilan responden dilakukan secara purposive sampling dan Focus Group Discussion (FGD) serta
Expert Judgement Metode analisis data dilakukan secara deskriptif dan kuantiatif. Hasil penelitian
menunjukkan bahwa faktor internal strategis hasil penilaian bobot, rating dan skor terhadap setiap
faktor yang teridentifikasi pada komponen kekuatan (S) dan komponen kelemahan (W) masing-masing
sebesar 0,44 dan 0,26; atau untuk keseluruhan (agregat) dari faktor internal strategis adalah sebesar
0,70. bahwa skor komposit untuk komponen peluang (O) adalah sebesar 0,50 dan untuk komponen
ancaman (T) adalah sebesar 0,39, atau untuk keseluruhan (agregat) dari faktor eksternal strategis
adalah sebesar 0,89. Strategi diperoleh berdasarkan analisis di dominasi oleh faktor kekuatan (S) dan
peluang (O) atau Strategi SO yaitu intensifikasi budidaya dilokasi potensial, pembangunan infrastruktur
di lokasi sentra produksi,meningkatkan promosi di negara tujuan ekspor. . Hasil Analisis QPSM urutan
perioritas langkah-langkah strategi tersebut adalah 1) Intensifkan budidaya di lokasi potensial dengan
skor total atraktif sebesar 7,7; 2) pembangunan infrastruktur di lokasi sentra produksi dengan skor total
atraktifeness sebesar 7,5; 3)meningkatkan promosi pasar di negara tujuan ekspor dengan skor total
atraktif sebesar 8,8.

Title: Market Development Strategy of Milkfish (Chanos-chanos sp)

This paper aims to provide information related to the product market development strategy of
milkfish (Chanos-chanos sp). The research method used to capture survey respondents conducted by
purposive sampling and Focus Group Discussion (FGD) and Expert Judgement. Data analysis methods
in descriptive and kuantiatif. The results showed that the internal factors of the strategic assessment of
weight, rating and scores on each of the factors identified in the power component (S) and component
weaknesses (W) respectively of 0.44 and 0.26; or for the overall (aggregate) of strategic internal factors
are of 0.70. that the composite scores for the components of the opportunities (O) is equal to 0.50 and for
the components of the threat (T) is 0.39, or for the overall (aggregate) of strategic external factors is 0.89.
The strategy was obtained by the analysis is dominated by the power factor (S) and opportunities (O) or
SO strategy is a potential intensification of aquaculture location, infrastructure development at the site of
production centers, increase promotion in export destination countries. Results Analysis of the sequence
QPSM priorities steps of the strategy are: 1) Intensified aquaculture at potential sites with an attractive
total score of 7.7; 2) development of infrastructure at the location of production centers with a total score
of atractive 7.5; 3) increase in market promotion of export destinations with a total attractive score of 8.8.


Keywords


pengembangan pasar; bandeng (Chanos-chanos sp)

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.15578/jksekp.v4i1.223

Indexed by:

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Published by

Research Center for Marine and Fisheries Socio-Economic

in collaboration with
Indonesian Marine and Fisheries Socio-Economics Research Network

 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.